Pages

Followers

Sudah sekian lama.

       Bagi aku sudah sekian lama blog ini bertapak di dunia maya ini, sejak dari tahun 2009 hinggalah sekarang, sedang saudara mara blog aku yang lain sudah lama dihentikan dan dipadamkan. Tapi blog ini masih lagi kukuh setia pada server google, mohon dapat dimanfaatkan. Bermula pertapakkan blog ini seingat aku semasa aku mulai cenderung dengan pembikinan blog, mungkin pengaruh abang aku. Blog yang aku bikin ini mulanya namanya berbeza-beza sampailah nama sekarang nampak tetap sedikit. Masih ingat lagi aku, saat aku buat blog ini, aku lepak di cyber cafe. Mencari dan mencari. Tapi maaflah, kebanyakkan artikel hanya copy-paste dan bukan hasil kerja aku. Blog ini juga punya kisah pahit manis aku. Teringat suatu ketika, aku kesempitan wang sampai aku terpaksa meletakkan nota kecil dibawah tajuk blog untuk memohon sedikit sumbangan dari pelawat. Aku bukanlah berharap cuma itu salah satu usaha aku, walaupun kadang-kadang nampak seperti pengemis. Tapi nota kecil itu tidak lama, bila satu komen dari pelawat merenjut caraku ini, meneguri aku, seolah aku menjual agama, kelihatan aku sedikit marah, tapi tidak mengapa, aku ajak berbicara, aku selitkan email aku bagi dia menghubungi, sampai sekarang belum dihubungi, aku cuba menghubungi, tidak dapat. Tak mengapalah, biarkan ia hanya sebagai kenangan. Dan blog ini hanyalah kenangan.

ijtihad sudah mati.. (Komen isu video Benz Ali)

Oleh: Ibn Rijal

ijtihad telah mati.. adakah tuhan berikan akal hanya untuk memikirkan masalah2 yg berkisar tentang hari ni nak makan apa, macamana nak jawab assignment, 1+2 berapa, dan itu saja? bila datang kepada persoalan lebih dasar dan besar, kita menafikan kreadibiliti akal? saya masih mencari dalil2 naqli yg menolak akli secara total. namun mungkin belum berjumpa. apa yg saya temui adalah bidasan-bidasan kepada golongan yg menggunakan zanni dalam berhukum. saya juga masih cuba untuk faham kehendak massa yang menyama ertikan hukum akal dngan zanni. sangkaan dngan akal. samakah?
ketiga, mengapa kita meletak 1 watak kepada Allah yg menunjukkan seolah-olah Allah itu "maha no Compromy"..? bukankah Allah bersifat luas? maka mengapa kita tidak keluar sebentar dari tempurung-tempurung ortodoks, dan cuba menilai semua ini dengan hikmah? saya teringat kata-kata ustaz wanji.. mengapa kita menolak akal, sedangkan nak baca quran pun kena guna akal? -saya sangat setuju-
kita berada pada 1 dimensi kefahaman agama yang berada pada satu peringkat yang sangat rigid! kerana menolak akal lah, hari ini islam jauh terkebelakang berbanding kristian. saya suka memberi contoh-contoh kristian kerana track record sejarah jatuh bngun kita begitu banyak persamaan.. ketika zaman dark ages, agamawan kristian yg menentukan apa dan bgaimana itu kristian. dan ketika itu kristian sangat merosot berbanding islam yg jauh terkedepan kerana tidak mensia-siakan akal.. namun bangkit Marthin luther dan beberapa idealist lain dalam memperjuangkan kefahaman Kristian yang lebih luas dan mutakhir.
John Wycliffe ketika itu mempersoalkan, kenapa agama kristian hanya ‘dipunyai’ oleh golongan gereja? Dan kenapa hanya para paderi berhak bercakap dan berfikir untuk agama kristian? Dari pemikiran dan pertikaian itu, Wycliffe lahir dengan terjemahan bible dari bahasa latin kepada bahasa Inggeris, yang pertama dalam dunia kristian! Menurut beliau, selama ini, bible hanya terdapat dalam bahasa latin, maka para penganut yang buta latin, hanya ‘dipaksa’ akur dengan tiap keterangan bible yang ditafsir dan disampaikan oleh para paderi. Taklid buta ini ditentang bersungguh-sungguh oleh beliau dan mendapat sokongan hebat seorang lagi ‘mujadddid’ kristian, Jan Hus. Namun, malangnya, Jan Hus dibakar hidup-hidup kerana kelantangannya menyuarakan pendapat dan pemikiran.
Adakah kita mahu mengulang sejarah ortodok dan kejumudan kristian dulu? Sedangkan hasil dari usaha protes dan aliran pemikiran generasi reformist ini, sekarang kita sendiri dapat melihat betapa agama kristian jauh meninggalkan kita, sedangkan pemilik kebenaran ada pada agama islam.
Masalah terbesar dengan minda muslim dunia melayu kita khususnya, adalah kita mempunyai krisis ketaksuban tanpa pemikiran. Ini semua adalah hasil daripada doktrin ketidakperluan akal dalam beragama. Ironinya, kenapa bila kita marahkan seseorang, kita pasti akan berkata, “akal mana?” , “pakailah akal sikit! ”. kenapa bila saat memerlukan, maka kita akan sibuk mencarinya, bila tidak, kita mendiskriminasi akal, sedangkan ciptaan terhebat ALLAH kepada manusia, adalah Akal. Dan kerana Akal itu yang melebihkan kita dari semua makhluk lain.
Ya.. sememangnya persoalan berkenaan zat tuhan tak dapat difikir dengan logik akal. Itu pasti! Tapi, bagaimana dengan persoalan-persoalan seperti, siapa yang mati kafir akan ke neraka, siapa yang begitu kritikal memikir hakikat sistem ketuhanan, akan menjadi murtad dan munafik? Adakah begitu cara kita berhujjah?
“eh.. jangan fikir lebih-lebih, nanti boleh murtad!” hujjah begini mungkin boleh kita letakkan pada sosok-sosok yang buka mata saja terus menjadi islam dan hidup disekeliling islamis dan persekitaran ulama dan abid. Tapi adakah hujjah yang serupa akan kita lemparkan kepada individu yang belum menerima islam, atau masih kurang jelas tentang hakikat semua ini? Analoginya, seperti orang yang mahu menbeli kereta, dan bila dia bertanya banyak tentang kereta itu, kita berkata, usah bertanya banyak, nanti awak akan accident! Sedangkan bukankah dia bertanya untuk lebih yakin, dan selamat pemanduannya sesudah membelinya nanti?
Bentangkan kepada saya, bagaimana begitu mudah kita mendakwa seorang itu munafik? Persoalan munafik dan kafir ini bukan persoalan kecil. Malah, para sahabat rasulullah s.a.w sendiri pun takut kalau-kalau mereka yang sudah cukup bertaqwa itu menjadi munafik. Dalam riwayat, hanya Huzaifah bin yaman yang tahu siapa itu munafik dan siapa itu bukan, itu adalah anugerah ALLAH kepadanya. maka, saidina Umar sendiri pernah bertanya kepada Huzaifah, “adakah aku ini munafik atau tidak?’ lihat! Sahabat yang agung pun masih memikirkan tentang status dirinya, sedangkan kita hari ini sibuk memikirkan status orang lain.
Ahh..!! mereka mempertikai islam!
hei islamis! Bukalah kitab sejarah dan sirah. Ketika fathu mekkah, bila mana nabi s.a.w sampai ke kaabah, meminta kunci pintu kaabah dari uthman bin talhah. Uthman lari keatas kaabah, dan menjerit, “kalau aku percaya kau nabi, dah lama aku bagi kunci ni!” ketika itu Ali terus memanjat kaabah dan mendebik uthman, dan merampas kunci itu lalu memberikan kepada nabi. Nabi masuk kedalam kaabah, lalu turunlah wahyu, 
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat”
(An Nisa’, 58) 
(saya pun guna dalil naqli la..)
Sejurus turunnya wahyu didalam kaabah ini, nabi keluar, dan menyuruh Ali memulangkan kunci kepada uthman bin Talhah, dan nabi menyuruh ali meminta maaf kepada uthman! Dan dek kerana hikmahnya islam itu, uthman memeluk islam. dan anak cucunya sampai ke hari ini, yang memegang kunci kaabah.
Tapi ‘orang tu’ munafik!
"tapi dia tu munafik!"
Ok find.. kalau benarlah kita ini semua adalah huzaifah bin yaman yang boleh kasyaf siapa itu munafik, sekarang saya bertanya, sesudah sedar dia munafik, maka? Heboh di facebook? Di youtube! Share video editan? Begini caranya islamis menguruskan masalah pemikir? Sekali lagi hei islamis! Bukalah kitab sirah. Ketika mana nabi diawal era di madinah. Bapak munafik, Abdullah bin ubay bin salul selalu mempertikaikan nabi di belakang. Orang menyuruhnya berjumpa Rasulullah. Tetapi dia tidak mahu. Lalu orang bertemu rasulullah, mencadangkan rasulullah menziarahinya, maka Rasulullah PERGI! Seorang lelaki mulia, kekasih ALLAH, yang jauh lebih power islamisnya dari kita, pergi menziarahi si munafik itu! Bila tiba di perkarangan rumah abdullah bin Ubay bin salul itu, dia menjerit, jauhkan himar itu dariku, baunya busuk! (ketika itu rasulullah menunggang himar) para sahabat nabi menjadi marah, lalu membalas, “bahkan bau himar itu lebih wangi dari bau kamu!” seterusnya terjadi pergelutan, nabi kecewa dan pulang. Nah! Lihat, nabi yang mulia pun tahu, bagaimana mahu berhikmah dalam berdakwah.
Akhir sekali, saya ingin kembali kepada persoalan akal tadi. saudara, bukankah nabi Ibrahim itu khalilullah? Dan sepatutnya baginda tidak lagi perlu berfikir tentang takdir ALLAH, cukup dia beriman dan patuh seperti kebanyakkan islamis melayu hari ini. Tapi kenapa.. 
“Dan (ingatlah) ketika Ibrahim berkata: "Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang-orang mati." Allah berfirman: "Belum yakinkah kamu ?" Ibrahim menjawab: "Aku telah meyakinkannya, akan tetapi agar hatiku mahu mantap (dengan imanku) Allah berfirman: "(Kalau demikian) ambillah empat ekor burung, lalu cincangla semuanya olehmu. (Allah berfirman): "Lalu letakkan diatas tiap-tiap satu bukit satu bagian dari bagian-bagian itu, kemudian panggillah mereka, niscaya mereka datang kepadamu dengan segera." Dan ketahuilah bahwa Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”
(Baqarah, 260)
Mengapa baginda masih bertanya persoalan itu? Kerana baginda berfikir, bukan mempertikai! Dan bagaimana respon ALLAH? Adakah ALLAH berkata kepada nabi Ibrahim, “kau murtad! Kau munafik! Aku sudah jadikan kau rasul, masih lagi banyak bertanya,!”. tidak! ALLAH memberi keterangan agar fikiran dan keyakinan Ibrahim itu puas! Mengapa ALLAH melayan baik golongan pemikir, kita pula menuduh mereka ini munafik?
Sebagai kesimpulan, bacalah.. keluarlah dari tempurung kejumudan dan ikut ikutan. Imam ghazali yang hebat di masjid pun akhirnya berguru dengan si tukang kasut. Kenapa kita susah benar memahami sifir ini? Keluarlah.. keluarlah mencari dan meneroka. Islam itu telah sempurna, tapi pengetahuan dan kefahaman kita kepada islam masih belum cukup. Mungkin kita punyai lambakan ulama yang alim 4 mazhab, aqidah dan sebagainya, tapi hampir tidak ada, ulama yang berfikir secara kritikal tentang falsafah dan etika. Menurut Imanuel Kant, jangan kita terperangkap diantara apa itu knowledge, apa itu truth. Punca kepada masalah kita hari ini adalah, apa yang knowledge, kita mengaggapnya sebagai truth. Ini yang membuatkan kita cepat benar emosi dan mengkafirkan satu sama lain. Tak salah ustaz yang pandai syariah, belajar falsafah moral dari filosof dahulu
Kenapa Buya Hamka yang mengarang tafsir Quran, boleh membahaskan teori Freud dalam bukunya? Bacalah the road to mecca karangan muhammad Asad, seorang bekas yahudi yang menjadi pemikir ulung kepada islam. bacalah relligion vs relligion oleh dr. Ali Shariati, kita akan tahu dan lebih sedar diri, betapa jumud dan ortodok komuniti muslim hari ini. Kalau global dan akademia seputar dunia tidak penting, nabi tak suruh para sahabar belajar bahasa asing.. akhir kata, bacalah.. bacalah.. dan keluar dari kemujudan yang tak berkesudahan..
# teringat lagu, what you give, you get back.. #


3 Pendekatan Untuk Berubah

ALAM semesta mula mengembang sejak langit dan bumi dipisahkan ALLAH s.w.t. (Al-Quran 21:30). Manusia menamakan pemisahan ini dengan The Big Bang Theory. Kajian saintis baru-baru ini telah mendapati bahawa pengembangan ini bukan sahaja masih terjadi, malah kelajuannya semakin meningkat. Ia menafikan tanggapan awal bahawa kelajuan pengembangan alam semesta ini akan menjadi semakin perlahan.

Oleh kerana kita adalah sebahagian daripada alam ini, kita juga mengalami pengembangan. Kejadian kita yang lahir sebagai bayi yang kecil dan kemudian membesar menjadi kanak-kanak, remaja dan dewasa adalah satu bentuk pengembangan atau tumbesaran.

Pada saat kita duduk diam membaca tulisan ini pun, kita sebenarnya sedang bergerak dan berubah. Sel-sel di dalam tubuh tetap membiak dan berkembang. Jika setitik darah kita diperhati melalui mikroskop, kita akan dapati sel-selnya bersimpang-siur dan berkitar laju.
Sebab itulah, jika kita tidak mahu berubah kerana berada di zon selesa, kita sebenarnya telah melanggari tabiat alam yang sentiasa berubah, mengembang dan bergerak. Rugilah sesiapa yang tidak mahu memperbaiki diri sendiri, sama ada daripada segi mental, fizikal dan spiritual.
Berubah daripada yang tidak bagus kepada yang lebih bagus sebenarnya adalah fitrah manusia yang sentiasa inginkan kebaikan di dalam hidupnya. Kita mahu hari ini lebih baik daripada semalam, dan hari esok lebih baik daripada hari ini. Seandainya kita tidak mahu memperbaiki keadaan diri, kita akan menggelongsor, merudum dan terjelepuk di lopak kehidupan yang sama.
Bagaimana pun, berubah itu sendiri perlu caranya. Kalau tidak kena gaya, maka perubahan yang dilakukan itu hanya sementara. Sama seperti resolusi tahun baru yang telah dilupakan belum pun sampai sebulan ia dinawaitukan.

Terdapat tiga pendekatan dalam melakukan perubahan. Perubahan jenis yang pertama adalah berbentuk evolusi dan yang kedua berbentuk reformasi, sementara yang ketiga dalam bentuk revolusi.

Memutar jam lebih awal 15 minit untuk bangun pagi agar tidak lewat sampai ke pejabat, makan sebelum jam 8.00 malam untuk menjaga kelangsingan tubuh atau menahan amarah ketika memegang stereng kereta umpamanya, adalah di antara perubahan-perubahan kecil yang merupakan evolusi diri.

Ia mudah dilaksanakan kerana kita boleh lakukannya hari ini, malah sekarang juga. Bagaimana pun, kesannya hanya sedikit dan tidak ketara. Malah, orang lain tidak akan nampak akan perubahan ini kerana ia juga tidak akan memberi kesan kepada orang di sekeliling. Ia seperti kaizen dalam istilah Jepun iaitu perubahan yang sedikit tetapi berterusan.

Perubahan dalam bentuk yang kedua pula lebih inovatif. Dan perubahan ini menemukan jawapan melalui pemikiran lateral. Kita bukan sahaja mempercepatkan jam 15 minit lebih awal supaya bangun lebih cepat, tetapi turut tidur lebih awal. Kita bukan sahaja makan sebelum jam 8.00 malam, tetapi mula bersenam. Kita bukan sahaja menahan amarah ketika memandu, tetapi memasang lagu-lagu nasyid di dalam kereta untuk memperoleh lebih ketenangan. Cara ini lebih reformatif kerana ia memerlukan pemikiran di luar kotak.

Kedua-dua perubahan secara evolusi dan reformatif ini boleh diaplikasikan jika kita mahukan perubahan kecil dan sederhana. Bagaimana pun, perubahan dalam bentuk yang ketiga ini adalah perubahan yang revolusioner. Perubahan ini memerlukan satu pendekatan yang jauh berbeza.
Jika perubahan evolusi dan reformatif ini bersumberkan perubahan yang berdasarkan fakta, keadaan dan tabiat yang ada, perubahan jenis revolusi ini membuang terus apa yang ada dan membina yang baru sama sekali! Dalam konsep pembelajaran, perubahan revolusioner ini menuntut seseorang itu untuk unlearn and relearn atau membuang apa yang selama ini dipelajari dan belajar semula ilmu yang telah dipelajari.

Inilah yang dinamakan hijrah! Pengajaran daripada hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah ialah, ia merupakan perpindahan fizikal dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Dari segi mental, ia meninggalkan satu kebiasaan untuk membina satu kebiasaan yang lain. Dan daripada segi spiritual, ia memerlukan kekuatan rohani untuk menjayakan sesuatu perubahan itu.

Hijrah adalah perubahan total dengan meninggalkan suasana fizikal , pola pemikiran dan amalan spiritual yang menjadi anutan selama ini. Misalnya, daripada hidup bersama ibu bapa kepada berumahtangga sendiri, daripada makan gaji kepada bekerja sendiri dan daripada menjadi makmum kepada menjadi imam.

Hijrah, atau perubahan revolusioner itu memerdekakan fizikal, mental dan spiritual seseorang. Ia menyerlahkan kehebatan seseorang individu itu. Malah, ia memberi erti kepada maksud kehidupan seseorang individu itu sendiri. Seperti alam semesta yang tiada henti pengembangannya, perubahan diri seseorang itu tidak seharusnya ada noktah dalam garis kehidupannya.


Oleh Norden Mohamad

PENGERTIAN ‘ULAMA’

Konsep ulama’ boleh ditakrif dengan berbagai difinasi yang berlandaskan latar belakang kesarjanaan atau disiplin ilmu masing-masing. Perkataan ulama’ itu adalah kata jamak dari perkataan “’Arab iaitu ‘Alim. Kemudian lahir pula perkataan ‘Alamah iaitu orang yang benar-benar mengerti atau mengetahui dengan mendalam hakikat sesuatu. (Muhamad Ismail, 1961:26.)

Menurut Dato’ Dr. Harun Din, dalam al-Quran karim terdapat dua kali sahaja perkataan ulama’ itu digunakan. Kedua-duanya merujuk kepada yang mendalami pengetahuan agama. Yang mendalami agama Islam diistilahkan dengan al-ulama’. Ada alif dan lam. Ini bererti bahawa ulama’ adalah istilah khusus yang dimaklumi bahwa hanya diguna pakai untuk yang mengetahui dan mendalami tentang agama Islam sahaja. Di dalam bahasa arab ada banyak istilah selain ulama’ yang diguna bagi merujuk kepada bidang masing-masing. Contohnya (khabir atau khubara’ untuk pakar yang lain dari bidang agama), Muhtarif atau muhtarifun, Fanni atau fanniyyun yang merujuk kepada technician, Mahandis arkitek, Tabib akhsai pakar perubatan.

Seperkara lain yang patut disebut bahawa perkataan ulama ialah perkataan jama’. Kalau untuk seorang disebut alim mufrad. Akan tetapi sudah menjadi penggunaan yang menyeluruh dipakai ulama’ untuk merujuk kepada seorang seperti imam Syafie adalah ulama’ terbilang. Dibolehkan demikian kerana hakikatnya seorang alim dalam Islam memiliki dan mendalami berbagai bidang ilmu, ilmu bahasa Arab dengan segala cabangnya ilmu al-qawafi, badi’ maani, bayan, nahu saraf, usul feqh, ulum hadis, hadis, tafsir, ulum tafsir, ilmu al-adab al-arabi, arud, tarikh, mantiq, al-falsafah dan berbagai ilmu. (Dr. Harun Din, 2004: 7-8.)

Nizam Sakamat Sakjeha merumuskan pengertian ulama’ pada tanggapan masyarakat umum adalah mereka yang berat sangkaan mereka, amat ikhlas dalm melaksanakan tuntutan al-Quran dan al-Sunnah. Amat prihatin dan berusaha keras untuk menegakkan yang hak dan memerangi kebatilan, mereka adalah orang yang tidak mungkin tenggelam dalam hawa nafsu. Nizam Sakamat Sakjeha Nasaih wa Taujihat al-Mufakkirin wa Ulama’ al-Islam liljamaat wal ahzab al-Islamiah: 4

Menurut Jamal Mohd Lokman, menjelaskan secara estimologinya ulama’ membawa maksud “orang yang mengerti atau orang yang berilmu pengetahuan”, iaitu mengetahui hakikat sesuatu dengan penuh keyakinan. Jamal Mohd. Lokman Sulaiman, 1999:37.

Abi Talib dan Ismail Abdul Halim, Istilah ulama’ disandarkan kepada individu yang mengetahui mengenai al-Quran dan al-Sunnah serta memahami kedudukan hukum dan sumber hukum Islam yang berpandukan kepada sumber tersebut. (Abi Talib dan Ismail Abdul Halim, 1982:2. )

Mahyuddin Haji Yahya, di dalam Encyclopedia Sejarah Islam, para ulama’ ialah golongan penting kerana mereka merupakan pakar dalam bidang agama khususnya dalam bidang tafsir, feqah, hadis, Usuluddin dan segala cabang ilmu Islam. (Mahyuddin Haji Yahya, 1989:1708).

Al-Imam Abi Al-Qasim Jara Allah Mahmud Umar bin Muhammad al-Zamakhsyari, Ulama’ ialah mereka yang mengetahui mengenai sifat Allah, keadilannya,ketauhidannya, sifat yang harus dan yang tidak harus keatasnya, maka mereka membesarkannya, membesarkan kekuasaanya. Orang yang ilmunya bertambah maka bertambah takut ia kepada Allah SWT. (Al-Imam Abi Al-Qasim Jara Allah Mahmud Umar bin Muhammad al-Zamakhsyari, 1995:592-593.)

Menurut Syed Qutb mereka yang mengkaji al-Quran yang penuh keaijaiban dan mereka yang mengenal Allah dan mengetahui hakikat Allah, mengetahui kesan penciptaan Allah, mengetahui kesan kekuasaan Allah, dan bertaqwa kepada Allah, dan menyembah Allah dengan sebenar penyembahan. Ulama’ ialah orang yang mengetahui sifat Allah dan kebesarannya. Siapa yang bertambah ilmuya maka ia bertambah takut kepada Allah.( Syed Qutb, 1994:2943.)

Prof. Dr. H. Abdul Karim Amrullah (Hamka), Orang yang takut kepada Allah ialah orang-orang yang berilmu. Berdasarkan kepada ayat Fatir: 28. di pangkal ayat Allah mengguna perkataan “Innama”. Menurut ahli nahu bahawa huruf “innama” itu ialah adaatu hasr yang ertinya “alat untuk membatas”. Sebab itu ertinya yang tepat dan jitu ialah “ hanya orang-orang yang berilmu jua yang akan merasa takut kepada Allah. Kerana kalau tidak ada ilmu tidaklah orang akan takut kepada Allah. Kerana timbulnya satu ilmu setelah diselidiki. Maka jelaslah bahawa pangkal ayat tadi Allah telah berfirman “tidakkah engkau lihat” maka kalau tidak dilihat tidaklah akan tahu. Kalau sudah dilihat dan diketahui dengan sendirinya akan mengertilah bagaimana kebesaran Allah , kekuatanya dan keagunganya, merasa dirinya kerdil di hadapan kekuasaan Allah, dengan ini akan menimbulkan takut . Kalau takut telah timbul nescaya timbullah ketundukan , lalu segala perintahnya dilaksanakan dan larangannya dihentikan. .(Prof. Dr. H. Abdul Karim Amrullah (Hamka), 1984: 300-301. )

Menurut Ibn Kathir Tidak lain orang yang merasa takut kepada Allah itu hanyalah ulama’ yang telah mencapai matlamat ma’rifat, iaitu mengenali tuhan menilik hasil kekusaannya dan kebesarannya. Maha besar, maha kuasa, yang maha berilmu yang mempunyai sifat kesempurnaan dan yang mempunyai Asma’ al-Husna. Apabila makrifat bertambah sempurna dan ilmu terhadapnya bertambah matang, ketakutan kepadanya bertambah besar dan bertambah banyak.

Imam Malik berkata” ulama’ bukanlah kerana banyak menghafaz riwayat hadis, bahkan ilmu ialah Nur yang dinyalakan tuhan dalam hati”.Hamka: 301

Menurut al-Syaukani ulama’ ialah mereka yang takut kepada Allah dan mengetahui bahawa Allah berkuasa atas sesuatu. Dan ulama’ ini bukan mereka yang banyak menghafaz hadis tetapi mereka yang memiliki ilmu dan takut dengan Allah SWT. (Muhammad Bin Ali Muhammad al-Syaukani: 459. )

Begitu juga al-Qurtubi menyebut bahawa ulama’ ialah seorang yang takut kekuasaan Allah dan yakin Allah berkuasa membalas atas maksiat yang di lakukan. Daripada Ibn. Abbas berkata ulama’ ialah yang mengetahui tentang tuhannya yang Rahman dan tidak syirik kepada Allah, dan menghalalkan apa yang dihalalkan Allah dan menghalalkan apa yang dihalalkan Allah dan memelihara peringatan Allah dan mengetahui bahawa semua yang dilakukan di bawah pengetahuannya. (Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, juz 7:343-344.)

Dari Ibn Abi ‘Umrah dari ‘Akrimah dari Ibn Abbas katanya ulama’ ialah orang alim yang mengenal Allah dan tidak syirik kepadanya dan mengharamkan apa yang diharamkan dan memelihara wasiatnya”

Berkata Ahmad bin Saleh al-Misri dari Ibn Wahab dari Malik katanya” Sesungguhnya alim ialah bukan orang yang banyak meriwayat ,sebenarnya alim ialah ilmu yang dimilikinya bercahaya. Allah menjadikan bercahaya dalam hatinya. Tetapi mereka takut kepada Allah bukan semata-mata banyak mengetahui riwayat( ilmu) Sebaliknya ia mengetahui kefarduan dan mengikut kitab sunnah dan apa yang dilakukan oleh sahabat radhiallahuahum dan selepas dari mereka “ ”

al-Imam al-Maraghi ketika menafsirkan ayat dalam surah al-Fatir, Ulama’ ialah orang yang takut azab Allah dengan banyak melakukan kepadanya. Dengan ilmu yang mereka pelajari datanglah keyakinan, jika dibuat maksiat akan dibalas dengan siksa, demikian kalau dibuat baik maka mereka akan dibalas dengan syurga.

Menurut Ibn Abbas bahawa ulama’ ialah yang mengenal Allah dan takut kepadanya. (Muhammad Bin Ali Muhammad al-Syaukani, Tahqiq Dr. Abdul Rahman Umairah, Fathu al-Qadir, juz 4: 463)

Berkata Rabi’ Bin Anas “Siapa yang tidak takut kepada Allah maka ia bukan ulama’” (Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, juz 7:343-344.)

Dari Ibn Abi ‘Umrah dari ‘Akrimah dari Ibn Abbas katanya ulama’ ialah orang alim yang mengenal Allah dan tidak syirik kepadanya dan mengharamkan apa yang diharamkan dan memelihara wasiatnya” (Imam Hafiz Jamaluddin abu al-Fida’ Ismail ibn Kathir al-Qudsi al-Dimasyqi, juz 3/ 4: 553-554.)

al-Hassan al-Basri ulama’ ialah orang yang takut kepada Allah dan cenderung melakukan apa yang Allah suka dan menjauhkan apa yang Allah murka” (Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, 7/20: 343-344)

Sheikh Abul Aziz Badri ulama’ sebagai pewaris nabi iaitu yang menyambung kembali perjuangan dan dakwah para nabi. Ulama’ yang menjadi pewaris para nabi ialah ulama’ yang tidak takut kepada pemerintah yang zalim. Tidak takut kepada pihak yang kejam kerana kepatuhan mereka hanya kepada Allah SWT. (Sheikh Abul Aziz Badri, 1988:53. )

Berkata Ahmad bin Saleh al-Misri dari Ibn Wahab dari Malik katanya” Sesungguhnya alim ialah bukan orang yang banyak meriwayat ,sebenarnya alim ialah ilmu yang dimilkinya bercahaya. Allah menjadikan bercahaya dalam hatinya. Tetapi mereka takut kepada Allah bukan semata-mata banyak mengetahui riwayat( ilmu) Sebaliknya ia mengetahui kefarduan dan mengikut kitab sunnah dan apa yang dilakukan oleh sahabat radhiallahuahum dan selepas dari mereka “ (Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, 343-344.)

Ibn. Masud berkata ketakutan kepada Allah petanda seorang itu alim. Yang berilmu bukanlah kerana ia banyak meriwayatkan hadis akan tetapi yang amat takut kepada Allah. Di tanya Saad bin Ibrahim siapakah yang paling alim di kalangan penduduk Madinah? Jawabnya orang yang paling takut kepada Allah.

Ali Bin Abi Talib pernah berkata seorang alim ialah seorang yag tidak pernah melakukan maksiat, tidak jemu mengingatkan dirinya dan manusia sekalian akan azab allah swt dan tidak membelakangi al-quran. (Al- Imam al-Qurtubi, juz 14:243)

Kesimpulannya
Secara umumnya perkataan ulama’ itu membawa satu pengertian yang luas, disandarkan kepada seorang yang memahami konsep agama secara syumul dan mendalam serta menzahirkanya dalam bentuk praktikal dan amalan hidup seharian. Apabila ulama’ dikaitkan dengan Islam ia berhubung rapat dengan Allah. Tidak cukup sekadar ada ilmu tetapi tidak takut kepada Allah SWT, begitu juga sebaliknya.

Ulama’ dikenali dengan ilmunya dan keteguhan pendiriannya. Mereka terpelihara daripada terjebak ke dalam perkara-perkara yang syubahat. Ulama’ dikenali dengan jihad, dakwah, pengorbanan dari segi waktu, harta benda, nyawa dan kesungguhan mereka di jalan Allah.
Ulama’ dikenali dengan ibadah dan khusyuk mereka
kepada Allah. Ulama’ dikenali dengan jauhnya mereka dari keburukan dunia dan pujuk rayunya. Ulama’ dikenali dengan pengakuan oleh umat Islam dan jumhurnya dari kalangan ahli hak.

Di antara perkara yang menunjukkan alimnya ulama’ dan kelebihannya ialah mengenai pengajiannya, fatwanya dan
juga karangannya. Adapun pangkat dan jawatan atau yang seumpama dengannya, bukanlah dikira sebagai tanda yang
menunjukkan kepada ilmunya. Ulama’ tidak ditentukan dan tidak dipilih melalui cara pengundian, tidak juga dengan cara penentuan jawatan. Sebagaimana di antara kalangan alim ulama’ dalam tarikh ummah terserlah dan nyata sebutannya (masyhur), menjadi imam atau pemimpin kepada ummah sedang dia (alim ulama’) tidak mengenal dan menjawat kedudukan atau memegang jawatan. Seumpama Imam Ahmad dan Syeikh Islam Ibnu Taimiah sebagai dua contoh dalam tarikh yang panjang bagi ummah ini.

Ini tidak bermaksud setiap orang yang mempunyai jawatan dalam ilmu pengetahuan bukannya dia seorang yang alim, bahkan yang dimaksudkan di sini ialah kedudukan dan jawatan bukanlah dikira sebagai tanda yang menunjukkan ke atas ilmu, oleh itu kita dapati di
sana ada di antara kalangan para ulama’ yang dilantik oleh hakim(kerajaan) menjadi pemerintah, qodhi, mufti dan seumpama dengannya, bahkan kadang-kadang kita dapati pada zaman pemerintahan yang zalim tetap ada para qadhi yang adil dan para mufti yang boleh
dipercayai.

Memiliki segulung ijazah bukanlah jambatan mendapat gelaran sebagai ulama’, apatah lagi jika tidak terpancar dari dirinya kehidupan ilmu. Ulama’ bukan sahaja ada ilmu malahan ia memberi sumbangan kepada masyarakat, perkembangan dakwah dan kemajuan negara. Mereka adalah yang dianugerahkan Allah dengan ilmu pengetahuan, kemahiran serta pengalaman yang meluas dan mendalami dalam hukum halal, hal ehwal Islam dan mampu melakukan istinbat hukum dengan sumber-sumber hukum yang betul dan asli; alquran dan al-Sunnah, ijma’ dan qias dan lain-lain sumber yang muktabar, dengan lain perkataan ulama’ dalah pakar rujuk agama yang berkemampuan (dari segi ilmu) dan disiplinnya. Golongan ini juga mampu memahami , mengoalah serta menganalisa maqhasid syariah. Mereka adalah ahlul zikri yang boleh mengolah dan menganalisis kepentingan-kepentingan agama, nyawa, jiwa, akal dan intelektual, harta, nasab dan keturunan. Mereka juga mempunyai keperibadian yang mulia, dan dispilin yang tinggi dalam kehidupan. Mereka tidak boleh berpura-pura atau double standard sebaliknya ikhlas dan jujur samaada dalam kehidupan mahupun dalam pandangan, idea serta nasihat mereka. Ulama’ sebenar tidak bersikap berat sebelah tidak menggunakan ilmu untuk kepentingan diri dan kumpulan tertentu sahaja.

Kedudukan mereka sebagai ulama’ adalah satu pengiktirafan masyarakat. Jadi golongan ulama’ bukanlah merupakan golongan yang sewenang-wenangnya menggelar diri mereka ulama’. Pengiktirafan masyarakat amat penting kerana ilmu, sahsiah dan cara hidup mereka diakui. Ulama’ dahulu tidak mendapat apa apa sijil tetapi mereka diiktiraf oleh masyarakat sebagai al-Allamah (seorang berilmuan pengetahuan tinggi). Kualiti ilmu dan penyampaian ilmu membuahkan pengiktirapan masyarakat kepada mereka.

Dari semua kutipan dan penjelasan di atas menunjukkan bahawa ulama’ adalah merujuk kepada mereka yang mengetahui dan mendalami pengetahuan agama. Dengan pengetahuan ini menjadikan mereka patuh kepada hukum Allah. Amat takut kepada kemurkaan di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat.


MAKSUD SEBENAR ‘UMMI’



DI SINI saya ingin mengajukan persoalan berkaitan maksud ‘ummi’ (buta huruf?) yang dikatakan menjadi sifat Nabi Muhammad SAW. Adakah benar Nabi Muhammad SAW seorang yang buta huruf, iaitu tidak tahu membaca, menulis dan mengira?

Adakah nas (sama ada ayat al-Quran atau hadis) atau catatan sejarah yang membenarkan dakwaan ini?

Selama ini kita diajar sejak kecil bahawa Nabi seorang yang ‘ummi’ yang membawa makna buta huruf. Apa maksud sebenar perkataan ini?

Nabi adalah daripada golongan bangsawan (datuk Nabi pula pembesar Makkah pada waktu itu), adakah logik seorang datuk yang terpelajar tidak dapat memberi sekurang-kurangnya pendidikan asas (membaca, menulis dan mengira) kepada cucu kesayangannya?

Adakah Nabi sebagai pemimpin agung sepanjang zaman, seorang yang buta huruf? Sedangkan pada masa kini seorang yang buta huruf sangat rendah kedudukannya, dipandang hina, hendak minta kerja pun susah.

Inikan pula seorang pemimpin agung, bukankah ini menunjukkan sifat kelemahan dan kehinaan pada diri Nabi, sedangkan Nabi terpelihara dari semua sifat-sifat itu.

Nabi pernah dilantik sebagai hakim dan digelar al-amin. Adakah seorang yang buta huruf, boleh dilantik sebagai hakim, sedangkan pada masa itu Makkah mempunyai sistem pemerintahan sendiri.

Perkembangan sastera (saya kira termasuk membaca, menulis dan mengira) begitu pesat.

Apa pandangan Datuk mengenai isu ini? Mohon dapat beri penjelasan supaya kita dapat mencintai dan mencontohi Nabi Muhammad SAW dalam setiap aspek kehidupan kita dengan ilmu, bukan sekadar ikut-ikutan, sehingga tanpa sedar kita merendahkan maruah dan martabat Nabi Muhammad SAW.



ZHA LEE

Kuala Lumpur




Terima kasih kerana begitu serius mahu memahami sejarah Nabi Muhammad SAW. Sebenarnya Rasulullah memang ummi berdasarkan firman Allah SWT sendiri dan sejarah yang kita baca. Allah berfirman:

“Orang-orang yang mengikuti Rasul, seorang nabi yang ummi yang mereka temukan (namanya) tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada pada mereka, yang menyuruh mereka kepada yang maaruf dan melarang mereka dari yang mungkar, yang menghalalkan bagi mereka semua yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk dan membuang dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya, menolongnya, dan mengikuti cahaya yang diturunkan kepadanya. Mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Q S Al-A’raaf: 157)

“Dan kamu (Muhammad) tidak pernah membaca satu kitab pun sebelumnya dan tidak pernah menulis satu kitab pun dengan tangan kananmu.” (Q S Al-Ankabuut: 48)“

Ummi membawa makna buta huruf tidak boleh menulis, membaca dan mengira.

Bagaimanapun sifat ini janganlah dilihat dalam suasana sekarang yang moden, di mana sifat itu dianggap sebagai kecacatan dan keaiban.

Sebaliknya perlu dilihat dalam suasana ketika itu dan sebagai mukjizat untuk menjadi bukti bahawa al-Quran bukanlah dari atau ciptaan Nabi SAW seperti firman Allah: “(Andai kamu boleh membaca dan menulis) pasti ragulah orang-orang yang mengingkarimu.”

Ini bererti kalau kamu boleh menulis pasti beberapa orang yang bodoh akan ragu, lalu akan berkata: “Kamu hanyalah mengetahui ini dari kitab-kitab sebelumnya yang diambil dari para nabi, padahal mereka mengetahui bahawa Nabi ini buta huruf, tidak pandai menulis, “Dan mereka berkata: ‘Ini adalah dongeng-dongeng masa lalu yang dituliskannya.”

Ditanya pada Al-Marwadi: Apakah bentuk mukjizat diutusnya seorang Nabi yang ummi? Maka jawabnya demi tiga sebab:






  • Pertama: Untuk menunjukkan sesuainya keadaan dia dengan khabar dari nabi-nabi sebelumnya.







  • Kedua: Supaya keadaannya sesuai dengan keadaan mereka (kaumnya) sehingga lebih memungkinkan diterima.







  • Ketiga: Untuk menghindari buruk sangka dalam mengajarkan apa-apa yang didakwahkannya daripada kitab yang dia baca dan hikmah-hikmah yang dia sampaikan.”

  • Jasa Ibu boleh dibalas?

    By: Muhamad Agus Syafii

    Ada seorang pemuda menemui Rasulullah dan berkata, 'Wahai Rasul, ayah saya kini telah tiada, sedangkan ibu saya sudah tua. Kalau makan, saya haluskan dulu makanannya kemudian saya letakkan makanan itu ke dalam mulutnya, tak ubahnya
    anak kecil.

    Saya letakkan beliau dalam ayunan kain seperti bayi dan setelah itu saya mengayunnya sampai tertidur.

    'Mendengar penuturan Rasulullah meneteskan air mata seraya mengatakan, 'Wahai anak muda, engkau telah mendapatkan keberhasilan yang sangat layak karena engkau memohon kepada Allah dengan hati yang bersih dan niat yang tulus dan Allah telah mengabulkan doamu'.

    Anak muda itu bertanya, 'Wahai Nabi, apakah saya sudah dapat menggantikan jerih payah ibu saya?' Rasulullah Bersabda, 'engkau takkan pernah bisa menggantikan semua jerih payahnya bahkan satu rintihan di antara rintihan-rintihannya pada saat melahirkan.

    Di dunia ini tidak ada yang bisa bekerja keras yang melebihi dari yang dilakukan oleh seorang ibu.'

    Sahabatku yang disayang Allah, Itulah sebabnya menghormati ibu adalah sebuah keharusan.

    Rintihan ibu ketika melahirkan diri kita, rintihan ibu di kala malam tiba dan bermunajat untuk anaknya akan selalu didengarkan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

    Kesuksesan seorang anak berarti munajat yang dipanjatkan ibu. Mari kita muliakan Ibu yang setiap rintihannya tak akan pernah kita sanggup untuk menggantikannya.